Äntligen så har jag semester, vart ett tufft halvår sedan Veolia tog över trafiken!!

Sedan den 12/12 så har vi fått nya scheman. Dom är ju lika roliga som förut. Man trodde verkligen att Veolia skulle tagit till sig alla förares klagomål. Men det var till att tro för mycket. Normal tjänsten är tre delad, två obetalda raster och ett betalt uppehåll. Det är vansinnigt!! Och sedan dom la ner Lundby så är det ju ofta du skall köra in en buss i garaget vid Frihamnen och sen ta sig tillbaka till Eketrägatan, två gånger per pass ibland. Jobbigt för tiderna stämmer inte och vill man vara tillbaka i tid så får man ta av sin rast mm. Jag är  hyfsad nöjd med mitt schema, det är lite blandat nu. Förut körde alla bara 16 men nu är det lite halv blandat med 14 linjer. Vi som kör B- tjänster kör inte alla 14 dock på vårat schema. Kanske bra med liten omväxling men 16 e så bra, bra linje, bra folk som åker, och inga Solaris bussar!! Men men…

Tillbaka till linje 16! Det har varit kaos värre nu för Veolia och linje 16 trafiken när snön kom och det började bli halt!! På Spårvägen bytte dom för det första alltid in 24-meters bussarna när det blev riktigt halt. Det har dom inga reserver till för att göra här oftast, dom har iofs inte tillräckligt med ledbussar heller. Trafikledningen har heller ingen kunskap hur det ser ut ute på vägarna då dom inte har någon som helst koll. Det är extremt halt på sina ställen, Chalmers mot Wawrinskys, Vasaplatsen mot Kapellplatsen mm är hemska ställen med 24-metare. Men om då inte Veolias trafikledning ropar ut om någon annan körväg, så kör ju folk i spåret. Dom tror att det är normal körväg. Visst man ser att det är halt, jag hade dock inte kört vid Chalmers t.ex. men hör man ingenting, utan bara det att det är normal körväg, vad skall man göra? Det är ju ändå dårarna på trafikledningen som bestämmer!!

Jag själv fastnade en natt i Brunnsparken med en 24-metare. Jag hade ropat upp dom två timmar tidigare och begärt bussbyte, men icke. Det var bara att köra som han sa. Först fastnade jag i korsningen mot drottningtorget där man svänger vänster mot Nordstan, då jag var tvungen att stanna för en spårvagn. Jag försökte allt jag kunde, kom loss, men då kom de en annan spårvagn, och jag fick stanna precis när jag kommit igång, och blockerade ännu mer. Till slut när det inte var en spårvagn i sikte framför försökte jag en sista gång och det gick. Jag ropade upp trafikledningen och sa att är det inte bättre jag avbryter turen för jag tror inte jag kommer upp för Göta Älvbron!! Tänkte kört via Tingstadstunneln till garaget liksom. Nej turen skulle fortsätta. Jag kommer halvvägs upp, är tvungen att sakta ner för en spårvagn, inte stanna, men det räkte för att den skulle börja slira och glida. Där fastnade jag. Fick vänta 1 timme på bärgare, bärgaren bara slirade då det var extemt halt så salt bilen fick komma. Som tur va gick det ingen mer linje 6 den dagen så jag blockerade inte så mycket. Men pinsamt, men vad skall man göra dom långa bussarna skall inte vara ute och rulla när det e så halt!!

Annars är dom mina favorit bussar överlag! Mjuka och fina att köra, bra servostyrning, perfekta stolar, you name it. Men dom är lite speciella, man får ta hand om dom när man kör. Dom har alla sina egenheter som man får lära sig. Nu kommer det ju snart 10 eller 11 nya 24 metare. Det kan ju behövas då det händer varje dag att man får lämna folk på hållplatsen för dom blir så överfulla. Linje 16 borde vara en spårvagnslinje för dom tar ju mer folk liksom.

För övrigt körde jag hela julhelgen, satte på mig en tomteluva, en enda resenär märkte det och tyckte det var roligt! Fick karameller av henne!! Andra tror mest man e galen om man säger hej till dom typ!!

Måste iofs berätta om sista dagen jag körde. Jag kom, det var på Annandagen, kom vid Domkyrkan, körde sakta, lamporna på övergångstället blinkade för att varna för att jag kom. När jag är tre meter framför övergångstället så går en mamma med barn över i lugn och fin takt. Trots att det låter i lamporna vid övergångstället, jag ställer mig på bromsen och är så nära att klippa henne och barnet. Det är ju fan ashalt och bromsa i spårområdet. Och hon hade mage att skälla på mig!! Hon sa jag skulle lämna henne företräde. Måste ta reda på hur det e med det, jag kommer inte ihåg det från min TRI utbildning (skäms på mig). Det var ju ändå i spårområdet, och lamporna blinkade och plingade, och det är ju inga övergångsställen över spåren vad jag kommer ihåg. Men oavsett ser man en buss eller spårvagn komma springer man ta mej fan inte ut mitt framför!!

Skönt att slippa Veolia ett tag!! Tillbaka i tjänst den 18e Januari!! Underbart med semester!!

 

Advertisements

About bussforaren

Bussförare i Göteborg
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to

  1. Ola S says:

    Bussar skall lämna företräde åt gående på obevakade övergångsställen med herrgårman-skyllt och ränder, dvs. inte vid Domkyrkan! Tror hon det så lär hon ju inte behöva fundera på pensionsförsäkring i alla fall!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s